و ما يمنعش ( قصيدة )

وما يمنعش ..
رغم القبر..و رغم النعش 
رغم صلاتى عليكى
فى وسط الناس
رغم الروح المتزلزلة احساس
لما قالولى ..اجمد...وخلاص
اصل الرايح.....ما بيرجعش
بس انا شايفك
لسه قصادي
رقمك على تليفونى ..وعادى
صوتك ما سمعتوش الصُبح
جايز مشغولة المرّة دي
بكره ...بعده ...زيّ الرمح
أنا صُلب ...حديد ...اصل انا عارفك
ما تحبّيش الحال المايع
والدلع البايخ ع الفاضى
طَب انا راضى
هافضل صابر...ما اتمَلْعَنش !
وما يمنعش ..
رغم القبر..و رغم النعش
ان الباب ...مستنى الخبطة
وان واحشنى
بجد ...الربطة
وحشاني اللمّة  السهرانة
بضحكة قلب..
مظبوطة ...ظبطة
ونا عارف كام يوم وهاتيجي
اصلك عمر ما شلتيلى
غلطة
ونا لو كنت بجد حبيبك
يبقى تسامحى
تبوسى ملامحى
تاخدينى ف حضنك
للصُبح
انا ميّت م الشوق ...والجرح
طعم السكر
اصبح ملح ...ومافيش فرْح
ونا عينى على صورتك ...ثابتة
ما بتدّمعش
رغم القبر.....و رغم النعش .
ونا عينى على صورتك ...ثابتة
ما بتدّمعش
رغم القبر.....و رغم النعش .
...........................
عادل حجازى
27-8-2014

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عن النفاق والمنافقين .

المستهبلات فى امها " الهشكات "

أول قصة حب فى حياتك !!