عجائب الدنيا المصرية (3) – مصر اللى مش ف دماغها
عجائب الدنيا المصرية (3) – مصر اللى مش ف دماغها
كتبهاعادل حجازى ، في 25 أكتوبر 2009 الساعة: 16:47 م
فى التعليم …
فى مراحل التعليم الأساسى ( ابتدائى – اعدادى – ثانوى )
** انك ونت فى الابتدائى محدّش يخوّفك بأوضة الفيران ..عشان منتش نافع وما بتسمعش الكلام !
** انّك تعدى مراحل التعليم من غير ما تنضرب بأسلوب من الأساليب دى
1 – بالمسطرة الخشب الطويلة !
2 – بفرع شجرة مختار بعناية فائقة !
3 – بجلدة سير موتور ..أو سيرغسالة ..أشبه بكرباج سودانى صغير جميل !
دى أساليب الضرب المباشر اللى أنا فاكرها !
** أساليب التعذيب بقى – آه ..تعذيب ما تستغربش ! - ..اللى انا فاكرها برضو ..واللى سمعت عنها من اصحابى !
1- المدّ على الرجلين ( قديمة ..عارفينها ! )
2- الضرب بسن المسطرة على ظهر الأيدي..على العظام وش !
3- وضع قلم أو مسطرة بين اصبعين مع هرس الكف بالمسطرة ( ابداع !)
4- القرص خلف عضلة الفخذ !
5- الضرب بالدبّاسة على عضلة الفخذ ..وما ينتج عنه من غرس دبّوس ظريف فى اللحم مباشرة ( ما شفتهاش ..سمعت عنها بس الحمد لله ) !!
6- الضرب المعتاد ..يعنى ..شلاليت وبونيّات ( طبعا مرحلة الثانوى ! )
طبعا ..دة ..غير اساليب التعذيب المعنوى التافهة الفرفورة !
….اطلع بره الفصل !
…..استنانى عند الناظر !
…..ما تجيش بكرة غير ومعاك ولى أمرك !
…..اطلع على الحيطة دى وادى ضهرك لزمايلك وارفع ايديك لفوق !
……قيام …لحد ما الحصة تخلص …كل الفصل !
** انك تشوف مدرسة حماماتها نضيفة !
** انك تشوف مدرس بيشرح فى الدرس ..زى ما بيشرح فى الفصل !
** انك تلاقى كتاب الوزارة ..زى الكتاب الخارجى ( ظاهرة مصرية فذة بجد ) !!
** انك تلاقى التعليم بقى من غير دروس خصوصية ولا حتى مجموعات تقوية !!
** انك تلاقى التعليم اللى بيقولوا عليه مجانى ..فعلا مجانى !!
** انك تلاقى الفصول أخرها 25 تلميذ داخل كل فصل !
** انك تلاقى المدارس كلها فترة واحدة ..مش فترتين وتلاتة والكلام الفارغ دة !
** ان اعمال السنة تبقى تراث ( عشان الضماير بعافية ..والناس بتستخدمها وسيلة ضغط عشان الدروس الخصوصية !!)
** انك تفهم ليه بندرس لغتين فى الثانوى ..انجليزى وفرنساوى ..مادتين فى المجموع ..والدين لأ !!!!!!!!
** انك تلاقى مدرسة ليها معمل متطور فعلا ..مش مجرد ميكروسكوب وكام قارورة !!
**انك تلاقى مدرسة فيها ملاعب متنوعة ..تمارس فيها الرياضة ..وليست مبانى فى مبانى … ناقص تاكل فى بعض !!
** انك تلاقى مدرسة فيها غرفة للموسيقى ( دا عبيط دا ولا ايه !! )
** انك تلاقى المكتبة – بتشجع على القراءة فعلا ..وفيها ناس فاهمين ..وبيعملوا أنشطة بجد !!
** انك تلاقى مسرح مدرسى !!
** انك تلاقى مجلات حائط وصحافة مدرسية ..تتيح فرص الإبداع فعلا ..دون قيود ( إن وُجِدَتْ )
** انك تلاقى الطلبة بيحيوا العلم وبيقولوا النشيد الوطنى بمنتهى الحماس والإخلاص ..مش بمنتهى ال……..!!!
** ان الإذاعة المدرسية يبقى ليها معنى !!
** انك ما تسمعش عن مدرس انضرب بالشلّوت من طالب – خلال عمرك الدراسى !!
** انك تلاقى واحد يوحّد ربنا.. اترفد للأبد ..بسبب الشلّوت دة !!
** انك تشوف وسائل تعليمية جديدة فى المدراس غير السبّورة الخشب , والطباشير الطبّى , والباشاورة ..و…و..
فيه كمبيوتر ..وبروجيكتور ..الناس وصلت القمر يا اخوانّا !!
** انك ما تلاقيش أمن الدولة بتطلب أسماء الطلبة اللى بيرشّحوا نفسهم فى انتخابات الفصول !!
…رائد الفصل ..ونائب رائد الفصل ..ورائد اللجنة الرياضية ..والثقافية ..والملوخية ..والحاجات دى !!
دول أطفال يا ناس !!!
** انك تفتخر بأن مصر هى أول دولة فى العالم ظهرت فيها مدرسة لم ينجح فيها أحد !!
مدرسة أبو تشت الثانوية ..أواخر الثمانينات !!
واقعة حقيقية !!!
** انك ونت فى الثانوى ما تشوفش غش جماعى ..خصوصا فى مادة اللغة الانجليزية ..خصوصا والفراودة اللى بيغششوا ..بيغششوا غلط !!!!!!
** انك ما تلاقيش حد جايب 102 % فى الثانوية العامة ..على أساس انّه آينشتاين !!
**
ان الجماعة العباقرة اللى بيعدّوا 90 % فى مجموع الثانوية العامة ..حد
يسألهم سؤال واحد ..فى أى مادة خدوها ..بعد مرور شهر على الامتحان
..ويجاوبوا ( معجزة كبرى كبرى كبرى بكل المقاييس ) !!!!!!!!!!!!!!!!!
** انك تلاقى مكتب التنسيق زيّه زىّ حيوان المأموث ..انقرض !!
** انك تلاقى الشرطة المدرسية مش صورة مصغّرة من الشرطة الحقيقية !!
** ان التعليم الفنى ..ما يطلّعش للبلد ..حراميّه وصيّع وبلطجيّة !!
** ان مدارس اللغات تختفى من على ظهر الأرض !!
** ان العيال فى ثانوى ..يلبسوا يونيفورم موحّد ..لأننا فى مدرسة ..مش فى بلاج !!
** انك تلاقى تلامذة الابتدائى شايلين شنطة كتب آدمية ..مش شوال !..وان تلامذة الثانوى يشيلوا حاجة من اساسه وهمّ رايحين الدراسة !!!!!
** ان مدارس البنات ما يدّرسش فيها غير مدرسات فقط !!
** انك ما تصادفش فى ثانوى خناقة فى الحوش بالسنج والمطاوى ( خارقة من الخوارق ) !!
فى الجامعة
** انك تلاقى حد دخل الكلية اللى كان بيتمناها فعلا !!
** ان الكليات العسكرية ..تبقى متاحة لعامة الشعب ..عشان نعرف نقول ابن الجناينى بقى ظابط …مش ابن الجناينى بقى حرامى !!!!!!!!!!!!!!!
** انك ما تسمعش عن الجامعة الروسية والكندية والامريكية والفلبينية والفانتوماسية والمهلبية واللولبية والعجمية والقراصية والسمسميّة !!
** انك تلاقى تعليم جامعى ..ينفع فيه ان واحد فقير بيشحت ..يتفوق من غير فلوس ..ويبقى دكتور جامعة زى زمان !!
** انك ما تسمعش عن دروس خصوصية فى الجامعة كمان !!
** انك تلاقى الجامعة ما اتقلبتش جراج لسيارات البهوات من ابنائها الطلبة !!
** انك تلاقى الجامعة ما اتقلبتش كازينو للعشاق من ابنائها الطلبة !!
** ان الجامعة ما يبقاش اى توكيل لأى مطعم داخل ( الحرم ) الجامعى !!
** انك ما تلاقيش طالب داخل الجامعة بلاب توب ..( يا تكنولوجى يلى ما بتضّيعش وقتك !! )
** انك ما تلاقيش مهرجان الأزياء اللى احنا بنشوفه ..دى جامعة مش بلاج يا ولاد ال……..!!
** نحل مشكلة الهدوم دى ازاى …معرفش !!
** ان الطالب يكون من حقه يدخل أى مدرج فى أى كليّة ..عشان دى جامعة ..مش مبنى مخابرات !!
** انك تسأل اى دكتور جامعى – الا من رحم ربى – عن معلومة قالها من اسبوعين فى محاضرته ..ويجاوبك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
** انك ما تلاقيش دكتور داخل المدرّج مسنّدينه اتنين ..لأنه بلغ من العمر عتيّا ( حصلت ..وبتحصل ) !!
** ان الدكاترة يبقى فيه حد بيحاسبها على اللى بتعمله وبتقوله !!
** انك محدّش يجبرك انك تجيب ملزمة خايبة قال عليها الدكتور عشان تنجح ..قصدى ..عشان الدكتور محتاج فلوس !!
** انك تلاقى دكتور جامعة تحسّ انه بيقرى اى حاجة فى حياته !!
** انك تلاقى اللى انت بتدرسه ..ليه علاقة فعلا بالحياة العملية بعد ما تتخرج !!
** انك تلاقى حد فى مكتبة الجامعة غير الطلبة اللى مطلوب منهم أبحاث !!
** انك تلاقى جامعة واحدة من جامعاتنا دخلت قايمة أفضل 100جامعة فى العالم ..ولو بطريق الخطأ
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
………
Acc_adelhegazy@yahoo.com
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : مصر اللى مش ف دماغها !!!, مقالات | السمات:مدارس ثانوى, معمل, مصر اللى مش ف دماغها !!!, ابتدائى, اعدادى, بلاج, بروجيكتور, جراج, دروس خصوصية, صحافة مدرسية
أرسل الإدراج | دوّن الإدراج
39 تعليق على “عجائب الدنيا المصرية (3) – مصر اللى مش ف دماغها”
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تسمع فيروز ؟!
هنا
أكتوبر 25th, 2009 at 25 أكتوبر 2009 5:28 م
والأهم من كل اللى أنته كتبته إنك تلاقى طالب أو طالبه رايح المدرسه أو الجامعه علشان هو عايز يتعلم وهو حابب كدا مش علشان أبوه عاوزه يتعلم علشان يكون معاه شهاده والسلام ولا علشان لما ييجى يتجوز يختار البنت اللى على مزاجه متقولوش أنته أقل منى فى التعليم لو دا حصل هيتغير حاجات كتير جدا هيبقى فى المدرس اللى كان حابب أنه يكون مدرس يطلع لنا جيل متميز فعلا
ثانيا : فى سؤال محيرنى : هو لو فعلا الضرب أتلغى والمدرس حب يعاقب طالب معملش المطلوب منه هيعمل له أيه ؟؟؟؟؟؟
دمت متألقا ……….تحياتى وتقديرى
أكتوبر 25th, 2009 at 25 أكتوبر 2009 6:44 م
انت يا راجل بتتمنى حاجات كتير قوى , ومع ذلك حضرتك ما حددتش انت بتتمنى هذه الامنيات على مين , يعنى يا راجل يا طيب ؛ هى مطلوبة منى ومنك , او من الحكومة والنظام الحاكم بأمره ؟
وللا هى مجرد امنيات خدها الغراب وطار ؟
فى كل الاحوال امنياتك قيد النظر والاعتبار
لكن لى سؤال : انت ليه يا راجل عايز مدارس البنات ما يدسشى فيها إلا المدرسات , موش شايف ان الدراسة فى مجتمع بناتى أو حريمى مغلق ممكن جدا ما يظلعش بنات أو نساء أسوياء ؟
وهى امنية تسىء الظن بالمدرسين الرجال ولا تأتمنهم على بناتنا ؟ وبالتالى كيف ،اتمن الرجال على ابنائنا الصبية ومنهم بيض البشرة والمرد ” الشقر ” وذوى العيون الزرقا وهلم جرا ؟
إن لم تعمل فى دول الخليج ” السعودية والكويت بالاحرى ”
فانت متأثر بالسلفية الوهابية الآتية من هناك مع نقود البترول , وما كان أبعدنا فى مصر عن تشددها وتعصبها الأرعن , ولو عدت قليلا للوراء لوجدت التسامح وعدم التفريط هو ما كان يميز المجتمع المصرى بصفة عامة حتى ايام الاحتلال , ولو قامت دراسة ميدانية للحاضر فسوف تجد ان المدارس المحتلطة رغم معايب التعليم الحديث
هى التى خرجت وتخرج الاسوياء والاصحاء نفسيا وعلميا وانفتاحا على الآخر وتقبلا له .. .. ..
أدعى هذا و أجرى و أجرك على الله .
تقبل تحياتى .
أكتوبر 25th, 2009 at 25 أكتوبر 2009 8:05 م
هقرا وارجعلك
باي مؤقت
أكتوبر 25th, 2009 at 25 أكتوبر 2009 8:33 م
علي فكرة بقى يا زميلي زمان كان في ضرب بإسلوب قذر صحيح بس كان في برده تعليم شوية عن دلوقت . انت مابتشفش التلاميذ دلوقت حالهم بقى ايه مابقاش في مذاكرة بالمرة وهينجحوا يعني هينجحوا وكله بالكوسة والغريب ان مافيش تلميذ دلوقت بيخلص ابتدائي ولا حتى اعدادي ويكون بيعرف يقرا اصلا طب قللي نجح ازاي بقى . والاغرب انهم بيطلعوا علي الجامعة وهما بيكلوا نصف الاحرف في الكتابة وبرده الكوسة معاهم ودي اهم حاجة ولو مافيش كوسة برده علي فكرة هينجحوا بس يا ترى هينجزوا في عملهم ؟ عموما اعتقد ان السبب الاساسي في تدهور التعليم حاليا هو ان حتى المدرسين مش متعلمين اصلا بغض النظر عن الشهادة اللي معاه والمفروض انه يكون قبل متعلم يكون تربوي ودي كمان الاصعب . فين المدرس اللي يقدر بذكاؤه يحبب التلميذ في التعليم وفي نفس الوقت يكون بيخاف من المدرس دون ترهيب بكافة انواعه المختلفة كما زكرت انت زميلي وفين كمان الرقابة علي التربويين وتقييم اداءهم انت تعلم ان كل خطوة في بلدنا اصبحت تحتاج الي رقابة حقيقية لضمان تخطيها بخير
حاجات كتييييييييييييييييير اوي دمرت التعليم وربنا يستر علي الاجيال الاتيه
خالص تحياتي لك زميلي علي موضوعك المهم جدا جدا جدا
أكتوبر 26th, 2009 at 26 أكتوبر 2009 12:23 م
وسللملى على ننوس
هو ده التعليم اللى لازم نتعلمه …
ولا ايه يا معلم سلطان…ههههه
مع تحيات
مشاغبى أى مدرسه فى ….
مصـــــــــــــــــــــــر
مصـــــــــــــــــــــــــر
مصـــــــــــــــــــــــــــر
أكتوبر 26th, 2009 at 26 أكتوبر 2009 11:16 م
ربنا يصلح الحال يارب
تحيتي لك
أكتوبر 27th, 2009 at 27 أكتوبر 2009 9:18 ص
لقد أشرت في ادراجي لسبب غياب احترام الرأي الآخر بغياب ثقافة الحوار
فقمت بشرح هذا المفهوم وذكرت الأسباب بشكل تفصيلي
شكرا لك
ولهذه الإضافة الجميلة والقيمة
تحياتي ومودتي
أكتوبر 27th, 2009 at 27 أكتوبر 2009 9:24 ص
وأنت تتحدث عن عجائب الدنيا المصرية أحس وكأنك تتحدث عن عجائب الدنيا المغربية وأظن نفس الشئ سيحسه آخرون من دول عربية أخرى
نفس المشاكل والمعانات
تحياتي ومودتي
أكتوبر 27th, 2009 at 27 أكتوبر 2009 10:57 ص
اولا انت دمك زى العسل فى طرحك الساخر والواقعى ايضا لتلك المهانه التى نعيشها فى التعليم المصرى
وإدارته التافهه . واشاركك بعض اساليب التعزيب
التى تعرضنا لها فى الصغر ولكن كان هناك تعليم وضمير مدرس وامانه فى التعليم ومدرس صاحب مبدء وخلق
وقيادة مدرسية قويمة تحمل رساله . اما الان فلا يوجد اى شيئ لا تعليم لا ضمير حتى ظننت ان الدولة لها ضلع وهى المحرك الاساسى لإفشال الحركة التعليمية فى مصر .وحتى الدروس الخوصية التى اعتمدنا عليها بشكل اساسى الان لا تأتى بالثمار المنشوده هناك مدرس خصوصى يعطى الدرس ل 500 طالب وطالبه فى مدرج بمدينة نصر هل تصدق هذا
استاذى العزيز ليت الصحف والاعلام والاعلان تعرض هذه الكارثة كما عرضتها فى إدراجك الجميل
كل التقدير
أكتوبر 28th, 2009 at 28 أكتوبر 2009 1:13 ص
وأنا في ابتدائي قالوا مرة على موضوع أوضة الفيران، وظللت أيام أبحث عنها في المدرسة، وطبعا لم أجدها… بعد أن يئست من البحث.. قال لي أحد المدرسين، “حاوديك أوضة الفيران”، وكانت غلطة حياته.. لأني رحت حطيت ايدي في ايده، وقلت له أنا معاك” وكنت صادقا، أريد أن أفهم موضوع هذه الغرفة. وبعدين إيه أسوأ ما فيها، الفيران. مش أنا اللي أخاف من فار..
المهم أخدني من ايدي، ولف بي المدرسة مرتين، والآخر أطلقني، قائلا، ما تعملش كده تاني..
ومن ساعتها لم أسمع عن أودة الفيران دي تاني في المدرسة..
تحياتي
أكتوبر 29th, 2009 at 29 أكتوبر 2009 8:14 ص
صباحك الفل…
يا عم عادل اكيد انت كنت بتحلم بهيك اساليب للتعذيب, لانك سمعهتا بالتلفاز تتحدث عن الدول الاوروبيه وما تقوم به من اساليب ارهابيه لطلابها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احنا مدارسنا غير شكل ,,,بس انته بتمزح مزح؟؟؟
عشان هيك اولادنا كلهم بس يتخرجوا بدوروا وطن غير وطنهم…
لا نقول الا حسبنا الله ونعم الوكيل.
كل الود
أكتوبر 29th, 2009 at 29 أكتوبر 2009 8:03 م
شكلى كده هازعل والله
ده انت من اوائل اللى شجعونى
كده ماتحضرش حفل الوداع
ماشى يا سيدى
طبعا وكالعاده هاقرا وااقولك
أكتوبر 30th, 2009 at 30 أكتوبر 2009 5:06 ص
بجد انت اسلوبك مالوش حل
والله شر البلية ما يضحك
انت فعلا لميت كل السلبيات
تصور لما خلصت قلت افكر فى الايجابيات
المصيبه مالاقتش ولا واحده
دى المصيبه فعلا
والله يا عادل وبأكدلك ان اللى قلته كله صح وفى اكتر من كده كمان
طبعا انا عايشه كل ده بسبب ان ولادى لسسه فى مراحل تعليميه والمدارس بتاخد مصاريف تهد الحيل وبياخدوا دروس فى كل المواد وهما فى منتهى الجهل باى معلومه فى الكتب اللى بيدرسوها
اسلوب التعليم عقييييييييم
طب المصيبه انه بينحدر كل سنه
بجد انا تعبت من حال البلد دى جدا
صباح الخير
أكتوبر 30th, 2009 at 30 أكتوبر 2009 5:11 ص
** انّك تعدى مراحل التعليم من غير ما تنضرب بأسلوب من الأساليب دى
1 – بالمسطرة الخشب الطويلة !
==========================================
دول كانوا على ايامى بس مجربتش اوضة الفيران يس جربت التانيه
هههههههههههههه
شوف الزمن الفيران ليها اوضه وفى عائلات عايشه كلها فى اوضه
عجبى والله
أكتوبر 30th, 2009 at 30 أكتوبر 2009 5:17 ص
….اطلع بره الفصل !
…..استنانى عند الناظر !
…..ما تجيش بكرة غير ومعاك ولى أمرك !
…..اطلع على الحيطة دى وادى ضهرك لزمايلك وارفع ايديك لفوق !
……قيام …لحد ما الحصة تخلص …كل الفصل !
==========================================
فعلالالالالالالالا
ههههههههههههه
كل ده فعلا اللى كان بيحصل
انت ماسبتش حاجه واحده
ههههههه
أكتوبر 30th, 2009 at 30 أكتوبر 2009 5:20 ص
==========================================
يا عادل انا كنت بدفع من سنتين مصارف كلية التجاره جامعة القاااااااااهرة-لغات مبلغ خمسة الاف ونص!!!!
أكتوبر 30th, 2009 at 30 أكتوبر 2009 5:22 ص
———————————————-
معلش انا مختلفه معاك هنا
لان كتاب الدين مختلف بأختلاف الديانه وشتان بين الاثنين من ناحية صعوبة المحتوى
ولا ايه رأيك؟
أكتوبر 30th, 2009 at 30 أكتوبر 2009 5:41 ص
** انك تلاقى جامعة واحدة من جامعاتنا دخلت قايمة أفضل 100جامعة فى العالم ..ولو بطريق الخطأ
===============================
هههههههههههه
معلومه صغيره
جامعة القاهرة ترتيبها عالميا 405
اكيد كل الجامعات عددها 406
والاخيرة جامعة عين شمس
هههههه
أكتوبر 30th, 2009 at 30 أكتوبر 2009 7:56 ص
جمعة مباركة طيبة …
تقبلوا تحياتي …
أكتوبر 31st, 2009 at 31 أكتوبر 2009 7:19 ص
باقول نبدا بالتفيير فى محاولة فك الرهنية
البلد والارادة مرهونتين
ولازم اولا ندفع عشان نفك الرهنية
احنا اصحاب مصلحة فى فك ارتهان ارادتنا وبلدنا ومستقبلنا
واصحاب المصالح المضادة فى استمرار الارتهان والاستلاب لصالحهم- مش هيسيبونا ببلاش ولابسهولة ولا عن طيب خاطر
أكتوبر 31st, 2009 at 31 أكتوبر 2009 10:08 م
سعدت بالمرور من هنا
اللاعيب ينتظركم على الرابط الاتى…
http://m20081986.maktoobblog.com/1611158
تحياتى
نوفمبر 2nd, 2009 at 2 نوفمبر 2009 6:20 م
اسعد الله مساؤك
تأخرت كثيرا” فى الرد على هذا الادراج من كم الاحباط الذى لزمنى بعد قراءته ،عملا” بمقولة وماذا يجدى الكلام ؟
وسوف اتكلم عن قطاع هام جدا” من قطاعات التعليم فى مصر وقد يثرى هذا بعض الشىء لمقالكم القيم .
التعليم الفنى فى مصر
——————-
هل تعلم ياسيدى الفاضل ان هذا القطاع لم تمتد اليه يد التطوير منذ مطلع الستينات وحتى الان ،وآلمنى جدا” تصريحات المسئولين كل عام عن تطوير التعليم الفنى ونقله نقلة نوعية من حيث الكيف بنطوير مناهجه وآلاته ،ولم يتطور ذلك القطاع قيد انملة حتى الان ،بالرغم من تقدم بعض الدولة العربية فى هذا القطاع بالذات تقدما” اتاح لهم الاكتفاء الذاتى من معلمى هذا القطاع الذين حصلوا على برامج تدريبية متقدمة من بلدان اوروبية ،وكان من المنطقى الاساغناء عن المعلم المصرى وغيره من الاجانب بعد ان تعلم ابناء تلك البلاد هذه المهن والحرف التى هى صلب العملية التعليمية فى هذا القطاع .
وسأنقل لك صورة عن ملونة عن نوعية هذا التعليم وما قدمه للبلاد فى الفترات السابقة ،وما هو الحال الان لخريجيه ومعلميه ومناهجه .
اعتمدت معظم الشركات المنتجة فى الفترة السابقة على هؤلاء الخريجون من هذا القطاع فى مختلف التخصصات وخصوصا” تخصص الغزل والنسيج ،ومازال البعض منهم يمارس عمله حتى يومنا هذا نتيجة لخبراته العملية التى اكتسبها قبل تخرجه ،وكان نظام الامتحانات العملية دقيقا” للغاية ومدته يومان لانجاز المطلوب لتمرين الامتحان ،وكانت نسبة الرسوب عالية بعض الشىء فى الامتحانات العملية ،ولا يتخرج الطالب الا وهو ملم بالمهارات الاساسية لمهنته .
واثبت هؤلاء الخريجون كفاءة عالية فى مواقع انتاجهم داخل مصر ،وفى كافى البلاد التى هاجروا اليها،.
ثم اتت فترة السبعينات وابرمت مصر معاهدات واتفاقيات مع الدول الغربية لتطوير هذا القطاع ومنها المملكة المتحدة والمانيا الغربية ،واستحدثت مدارس جديدة متقدمة نظام الخمس سنوات بعد الاعدادية ،وتقدم اليها اعداد كبيرة بعد ان علموا ان تلك المدارس الجديدة تخضع لاشراف هيئة اليونسكو وان طلابها سيتدربون على احدث الالات فى دول الغرب ،واتضح ان المسألة كانت اشاعة لجذب اولياء الامور الى هذه المدارس الجديدة ،التى اعدت مناهجها ليكون خريجوها مدربين صناعيين لكافة الحرف والمهن بالمدرسة ،وبالفعل تخاطفت مواقع الانتاج هؤلاء الخريجون فور تخرجهم ،
وفى بداية الثمانينات نفلصت الفترة الزمنية للامتحانات العملية الى يوم واحد ،هذا بخلاف ان المناهج لم تتطور نظريا” وعمليا” عن بداية هذا القطاع الهام ،واختصرت الخامات اللازمة لتادية التمرينات العملية للطلاب الى النصف فى فترة الخروج من عنق الزجاجة؟؟؟
والمعلم فى هذا القطاع لم تمتد اليه يد التطوير على الجديد من حولنا فى العالم ولايعرف غير الذى تعلمه نظريا” وعمليا” وهؤلاء هم الموجودون الان من بقايا التعليم الجيد كل” فى مهنته واذا لم تنتبه الدولة اليهم وتستغل وجودهم فى تلك المدارس ،اقولها بصدق وامانة انه يمكن القول بأن التعليم الفنى قد انتهى بخروجهم على المعاش ،وستنتظر الاجيال القادمة الكثير للعثور على معلمون اكفاء فى هذا القطاع مرة اخرى .
ويبدو ان الدولة لاتريد تعليما” فنيا” منتجا” ينهض بالبلاد ويتقدم بها خطوة الى الامام كما سبقنا غيرنا فى سنوات قليلة كالتجربة الماليزية الرائدة .
وكيف ان الدولة لاتريد تعليما” فنيا” منتجا” وقد صدع رؤسنا المسئولين عنه بتطويره كل يوم ؟؟؟؟؟
فى مطلع التسعينات وفد على المدارس الصناعية خريجو الجامعات الذين لحقوا بجيوش العاطلين وذلك لاعادة تأهيلهم من جديد فى حرفة معينة ليستطيعوا السفر الى دول الخليج …وكان يعقد لهم امتحانا” صوريا” شفويا” تتحكم فيه المجاملات والعواطف مقابل التوقيع على شهادة المهارة للحرفة ،هذه واحدة.
فوجىء الممتحنون للجانب العملى بان الامتحانات مكررة على مدار ايام الامتحان فى سابقة لم تحدث قبل ذلك ابدا” كنوع من الاستهانة بهذا الامتحان والقائمين عليه ..والذى وضع الامتحان بهذه الصورة المتكررة المهينة انما يقول لانريد مهنة ولا حرفة لمن يعقد لهم الامتحان وانما نريد ان يتخرج هؤلاء باى صورة ممكنة لاتاحة الفرصة لغيرهم …فليبس مسموحا” ان يرسب احد ؟
وهده هى الثانية.
اصدر الوزير السابق قرارا” بقبول الطلاب الحاصلين على الاعدادية العامة والمهنية بعد دفع مصروفات دراسية قدرها مائتين وثمانون جنيها” ويجلس الطالب بعدها فى المنزل ولايحضر الى المدرسة الا يوم الامتحان ، تصور ايها الفاضل ان يحدث هذا فى مدرسة صتاعية مهمتها الاولى تعليم حرفة ومهنة يستطيع الخريج منها ان يعتمد على نفسه ويكون صاحب عمل ومهنة …..اجلسهم السيد الوزير فى منازلهم وكانهم طلاب منازل للثانوية العامة ..فليس المهم تعلمهم مهنة بقدر تخرجهم الى الشارغ بشهادة تحمل مهنة اسما” فقط . وهذه الثالثة.
كان الامتحان فى الماضى فى مهنة لاقسام هذا القطاع المختلفة يتم على تمرين عملى نافع …بمعنى انه مثلا” يطلب من طلاب قسم النجارة عمل شباك كامل بالابعاد والمواصفات التى فى ورقة الامتحان ،وطلاب فسم الالكترونيات مثلا” عمل راديو بسيط من المكونات والخامات المعطاة للطالب يلتقط اى محطة ويعطى صوتا” مسموعا” ،وطلاب الكهرباء يطلب منهم لف محرك كهربى بسرعة معينة ومحددة من اسلاك اللف والخامات المعطاة للطالب وهكذا فى بقية الاقسام …فى زمن محدد وهو اليومين ….ويقوم السيد الممتحن بتقييم الطلاب فى مستوى المهارة والتنفيذ عمليا”
وبالطبع من لم ينجز عمله فى الوقت المحدد فهو راسب من تلقاء نفسه ويعرف نتيجته مقدما” …ويتعلم من خطأه استعدادا” للعام القادم . واصبح اليوم زمن الامتحان ست ساعات …يقوم القائمين على الاقسام العملية بتنفيذ المطلوب الذى اصبح نظريا” ولا يمت الى التمرينات العملية بصلة يقومون بتنفيذها بانفسهم لينتهى الامتحان فى العاشرة صباحا” اى بعد ساعتين فقط من بدأه.
وانا اتساءل اليوم لمصلحة من هذا العبث بمقدرات هذا البلد ولمصلحة من يتم تدمير هذا القطاع بالذات الذى تعتمد عليه الصناعة فى مصر .
هل هى سياسة عليا للخلاص من هذا التعليم الى الابد .ولا استغرب ان يكون كذلك فكلنا شاهدنا مسلسل رأفت الهجان وما قاله حينما صنعت مصر اول ثلاجة كهربائية (ايديال) وانزعاج اسرائيل لهذا التقدم الذى يحدث فى مصر، اننى فرأت بروتوكولات حكماء صهيون واكاد اجد تطابقا” يحدث على ارض الواقع فى كل بند من بنودها ،ان كان الامر كذلك فقط صارحونا بما يجرى فى الغرف المغلقة وما هو مكتوب علينا فى الايام القادمة التى لا يعلمها الا الله فهو وحده عالم الغيب والشهادة (واسروا قولكم او اجهروا به انه عليم بذات الصدور ، الا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير ).
استاذ عادل
فى رعاية الله
نوفمبر 2nd, 2009 at 2 نوفمبر 2009 10:31 م
* * * فدعه ولا تكثر عليه التأسفــــا
ففي الناس أبدال وفي الترك راحة
* * * وفي القلب صبر للحبيب ولو جفـا
فما كل من تهـواه يهواك قلبـه
* * * ولا كل من صافيته لك قد صفــا
إذا لم يكـن صـفو الود طبيعـة
* * * فلا خيـر في ود يجيء تكلفـــا
ولا خير في خِل ٍ يخـون خليـله
* * * ويلقـاه من بعـد المودة بالجـفـا
وينـكر عيشا ً قد تقـادم عهـده
* * * ويظهـر سرا ً كان بالأمس قد خفا
سلام ٌ على الدنيا إذا لم يكـن بها
* * * صديق ٌصدوق ٌصادق الوعد منصفا
اللهم اجعلنا جميعا من المتحابين في جلالك كما تحب ربنا و يرضي .
اللهم ظلنا في ظلك يوم لا ظل إلا ظلك.
_______________
الحب فى الله
هو عنوان ادراجى الجديد
ادعوكم له تقبل الله منا ومنكم
نوفمبر 3rd, 2009 at 3 نوفمبر 2009 3:34 ص
ياعم عــــــادل
معزره دخولي مدونتك وقت متأخر من الليل
لاني الفيل صديقي غضبان من انفلوانزا الطيور والخنازيز وجنون البقر …
والقرد في بلادي يسعي للسلطه والحيوان ابوه مشغول في تخريب الغابه معزره فانا ابن الغلابه …
والحل ايه ياعم عادل ؟
اقترح عليك نشر التدوينه في مجلد ( كتاب رصف مصر )
او ( مصر المرصوفه ) …
ابن لامؤاخذه
اللي وصفها عادل فوووووق
نوفمبر 4th, 2009 at 4 نوفمبر 2009 1:47 م
لا تدع اليأس يستولي عليك انظر الى حيث تشرق الشمس كل فجر جديد ، لنتعلم الدرس الذي
أراد الله للناس أن يتعلموه .. ان الغروب لا يحول دون شروق مرة أخرى في كل صبح جديد
تقبل منا ومنكم صالح الاعمال وكل عام وانتم يخير
نفعني الله واياكم للعمل بما يحبه ويرضاه،
وأعاننا رب العزة على الاخلاص لفضله والتمسك بشرعه وأداء فرائضه
ولكم منا بإذن الله دعوات خالصة وصادقة في ظهر الغيب بالتوفيق والسداد
وان يجزل لكم الباري الأجر والمثوبة وأن يرفع قدركم ويسدد خطاكم ويعينكم على كل خير ويُعز بكم الإسلام والمسلمين
وأن يجمعكم الله مع النبيين والصديقين والشهداء والصالحين في جنات الفـــردوس
وبارك الله فيكم وجزاكم الله كل خير
كما ويشرفني مطالعتكم مدوناتي المتواضعة
http://ziyad-safi.blogspot.com/
http://ziyadsafi.maktoobblog.com/
http://ziyadsafi.jeeran.com/
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 1:31 م
والله معاك حق
وبالنسبة لسؤالك : هو لو فعلا الضرب أتلغى والمدرس حب يعاقب طالب معملش
المطلوب منه هيعمل له أيه ؟؟؟؟؟؟
الاجابة
هيعمل عبيط !!!!
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 1:35 م
بتقول ”
انت يا راجل بتتمنى حاجات كتير قوى , ومع ذلك حضرتك ما حددتش انت بتتمنى هذه
الامنيات على مين , يعنى يا راجل يا طيب ؛ هى مطلوبة منى ومنك , او من الحكومة
والنظام الحاكم بأمره ”
على بلاطة
مطلوبة منى ومنك …الحكومة ؟..الله يرحمها ويحسن اليها
ان بكلّم نفسى والناس
مش الحكام !!
لأن احنا فى عيون حكامنا ..مجرد نسيم عليل..غير مرئى !!
حكاية بقى مدارس البنات
عشان الضماير والاخلاق بعافية
مش موضوع وهابية ومش وهابية !!
اخيرا
شكرا لاهتمامك
ونورتنى بجد
تحياتى
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 1:45 م
لو انا زوّدت الاحباط واليأس ..يبقى انا استحق وسام الفشل الأول !
زوّدت الغضب على ما نحن فيه ..يبقى نجحت !!
بدون الغضب ..وما أروعه من غضب …بدون الغضب على الاوضاع الغلط ..مفيش حاجة حتتصلّح !!
وبمناسبة الاخطاء اللغوية
اذكر زميلة لى فى الجامعة كتبت كلمة احتياطيا هكذا
احطياطيا !!
وعندما نبهتها بهدوء للخطأ
كان ردها الحاسم
: احتياتيا ..ايه شغل الفرافير دة ..غلط طبعا !!
وكم الأخطاء فى الاملاء رهيب جدا
فى وسائل الاعلام
والجامعات
والمدراس
اللغة العربية ..فى غربة ..بين أهلها !!!
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 1:46 م
شكرا على تحية العلم !!
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 1:50 م
تقولين أن الحال هو نفس الحال فى المغرب !!
طيب كويس
اخيرا العرب اتفقوا على حاجة !!
ان يبقى عندهم نفس المشاكل بعينها !!
مهما كان مستوى الثروة لكل دولة
ذُهلت من ايام بعد قراءتى خبر مظاهرات رهيبة فى احدى احياء الجزائر العاصمة (العشوائية)
الجزائر ؟؟!!!
ثانى أغنى دولة فى افريقيا بعد جنوب افريقيا ؟؟؟؟
بها مناطق سكنية عشوائية ؟؟؟
!!!!!!!!!
بجد
شىء غريب
ربنا يصلح حال الدول العربية جميعا
اللهم آمين .
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 1:55 م
” هناك مدرس خصوصى يعطى الدرس ل 500 طالب وطالبه فى مدرج بمدينة نصر هل تصدق هذا ؟؟!! “”
اصدق طبعا
عجائب مصر لا تنفد أبدا !!!
وفيه مدرس خصوصى ..راح بيت الطالب اللى بيدّى الدرس عنده ..وحطّوله ترابيزة الدرس فى المطبخ
عشان كان عندهم بياض !!
ايه رأيك ؟؟؟!!!!!!!!!!
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 2:02 م
هههههههههه
خير ما عملت انّك وقّعت المدرس بتاع اوضة الفيران دة فى شر اعماله
واضح انك شجاع جدا ..وممكن تكون وقتها بتتفرج على افلام انديانا جونز ..ولا كونان البربرى ..وقلت جايز الاوضة دى زى اللى الفيلم !!!
ههههههههههههه
عموما
هو اسلوب سادى جدا فى التربية !!
وأظنك تذكر حواديت الجدّات
غالبا ما كانت تدور حول ابو رجل مسلوخة وامنا الغولة والتعلب اللى بياكل العيال الصغيّرين اللى ما بيسمعوش الكلام !!!
مسألة غريبة وتحتاج إلى دراسة بالفعل
……….
سلامى ..و..احترامى .
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 2:07 م
اولادنا يبحثون عن اوطان بديلة فعلا
ويفضلون الموت غرقا فى بحر المتوسط على أن يكملوا حياتهم فى أحضان الوطن !!
الأسباب
كثيرة جدا
وممكن فعلا يكون هذا الميراث التعليمى الذى هو جدير باخراج نماذج بشرية ..بيضاء
من العلم ..
ومن الأخلاق ..!!
هذا الميراث العلمى والتعليمى سبب قوى للهجرة فعلا ..مع أسباب اخرى
…….
تحياتى
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 2:13 م
حفلة وداع لسلسلة ادرجاتك حول قصة هدى ..نعم !
وداع لمكتوب ..لأ !!
………..
سأتابعك - بإذن الله - بعد هذه السلسلة ..لأنى تعوّدت أن أقرأ أى قصة من بدايتها إلى نهايتها
وقد سقطت منى الفصول التى تم حذفها - لأسباب أتفهمها
لكنى ..اتابع حتى تعليقاتك لدى الآخرين !
……….
بالنسبة
لمسألة الدين صعب تدريسه عشان فيه اقباط
مش صعب صدقينى !!
ما ينفعش نطلع مش عارفين حاجة عن الدين فى المدارس
لا قرآن ..ولا سنة..ولافقه..ولا تاريخ اسلامى ..ولا اى حاجة ابدا
طيب الانجليزى ..لغة عالمية ماشى ..ومهمة جدا
الفرنساوى ليه ؟؟!!
دى مش فاهمها بصراحة .
………
اخيرا
نورتينى بتعليقاتك اللذيذة الجميلة
وفى انتظار مرحلة ما بعد هدى ..من موهبتك .
………
سلامى ..و..احترامى .
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 2:22 م
أشعر بأنك تقف وقفة تأمل كبرى للمسألة كلها
التدوين !!
تروقنى تأملاتك وتساؤلاتك فى هذه المسألة
تحياتى .
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 2:30 م
تفاصيل أزمة التعليم الفنى التى سردتها حضرتك
والتطور التاريخى ..عفوا..التدهور التاريخى فيه منذ الستينات ..يجعلنى أتساءل معك
لمصلحة مَن ؟!!!
فعلا
ما يحدث أشبه بعمارة شاهقة تنهار شيئا فشيئا والناس يشاهدون فى بلادة ..رغم إن العمارة ستنهار على روءسهم !!!!
حالة جماعية من البلادة
مجرد صرخة هنا ..واستغاثة هناك
وكل شىء كما هو
بل
من سىء إلى أسوأ !!
10 افراد بس ..فى اى مواقع قيادية..فى الوزارة ..فى المغارة ..فى المحارة ..بس يعملوا حاجة !!!
اى حد
اى فرد
اى شخص
اى معجزة
!!!
……….
تحياتى استاذى .
نوفمبر 5th, 2009 at 5 نوفمبر 2009 2:39 م
شريف عويضه
ابن البلد
شكرا للتواصل والاهتمام
سلامى ..و..احترامى .
ديسمبر 23rd, 2009 at 23 ديسمبر 2009 8:40 م
على رأيك والله فعلا كل حاجه أنت قولتها أوافقك عليها ميه فى الميه
وخصوصا حكايه الكتب دى اللى الدكتور فى الجامعه بيخلينا نشتريها عشان محتاج فلوس لا وايه؟ياتشترى الكتاب يا تنقص درجات
موضوع دمه خفيف عادل
Rosittanita
دمتم بكل ود
ديسمبر 25th, 2009 at 25 ديسمبر 2009 8:28 ص
==========
الفيروس الجديد مجموعة قصصية للأديبة نادية طه
كتبهاعرباوي ، في 25 ديسمبر 2009 الساعة: 05:58 ص
الأستاذة الغالية / نادية طه
والله تشرفت بك وبما تكتبين
ظهر في الأسواق في سلسلة دار أكتب قصصك الرائعة
التي دائما ما نتابعها هنا على الشبكة العنكبوتية
مجموعتك القصصية الفيروس الجديد
قرأت وتعجبت لقد عدت للزمن الجميل
الفيروس الجديد
المهاجرون
الإختفاء الغامض
الظلال السوداء
الغزاة
الهارب
ساندي1
ساندي 2
ساندي والبيت القديم
شجرة البؤس
تحية لقلمك النابض
وحرفك الصاعد
أشعر أنني أخاطب أديبة مغمورة
وأتمنى لك التوفيق
م / معتز يوسف خلة
عرباوي