يوسف زيدان ..وعزازيله (4)
يوسف زيدان ..وعزازيله (4)
كتبهاعادل حجازى ، في 2 يونيو 2009 الساعة: 14:39 م
بهدوء
وثبات رد الدكتور زيدان على مرافعة الاستاذ مجدى – محامى الاقباط فى
القاعة , وصاحب المرافعة الطويلة التى تكلمت عنها فى الادراج السابق
شوف
يا استاذ مجدى ..عزازيل رواية ولّا كتاب تاريخ ..دى مسالة حسمتها لجنة
البوكر للرواية العربية ..ودى ناس أقدر منّى ومنّك فى المسألة دى .حكاية
بقى انى فتّشت فى البدرون عشان اموّت الفيران بتاعت المسيحيين ..وما
اتكلّمتش عن التاريخ الاسلامى ..دة مش صحيح ..لأنى فى نفس الاسبوع اللى
صدرت فيه عزازيل كان ليّا كتاب نازل فى نفس التوقيت ..اسمه كتاب ( التقاط الالماس فى كلام الناس ) ..هدفه ..البحث عن اصول التعبيرات المنتشرة على الألسنة . مثلا ..فلان دة يخلّيك تبيع عيالك !!...تعبير
بيع العيال دة ظهر ايام عمرو بن العاص ..لمّا فرض جزية عالية جدا الناس
مقدرتش تدفعها ..فبقت الناس تبيع عيالها عشان يدفعوا الجزية
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(يا سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام )
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
( شفتوا بقى زيدان محترم ازاى ..وبيكتب عن دول ودول !! )
نكمّل كلام الدكتور !!
(..احنا يا استاذ مجدى ..عندنا حاجة فى التراث الاسلامى اسمها علم الجرح والتعديل
…وهو علم متخصص فى تحرّى سير الرجال ..ليتحرى الدقة فيما يُنْقَل ..وكذلك
الرد على ما يُثار على البعض , وهو التعديل . حكاية الأقباط بقى اصحاب
البلد ..مش صحيح . لم يحكم الاقباط مصر ابدا فى التاريخ .الحكم كان للرومان
..حنّا الرحوم الاسقف الكلكانى ..خلقيدونى وليس قبطيا , ولم يفرّق بين
القبط والروم الارثوذكس . المقوقس لم يكن قبطيا ..وهو بالمناسبة أسوأ شخصية فى تاريخ مصر !.سوفثرينوس ..ملكانى . اصحاب البلد يا استاذ مجدى ..هو احنا ( مشيرا للجمهور فى القاعة ) ..والناس اللى ماشية فى الشارع ! . ( تصفيق حاد !!!) .مصر كان اسمها كيمى . ودعنى
أسألك ..هل يمكن أن يفتح عمرو بن العاص مصر ب 3000جندى مقابل 100000 جندى
بيزنطى ؟؟!!. لكن القهر الرومانى جعل المسيحيون ينتظرون هذا الفتح
…ويساندونه تماما .
بعدها
قامت
احدى الفتيات ..لتنقل دهشتها وحسرتها من انقلاب ندوة أدبية ..لمعركة
تستخدم فيها كلمات من نوعية احنا ..و انتو …عندنا ..وعندكم . دكتور زيدان
..انا بعزّيك على ضياع جهدك الفذ ..وروايتك الرائعة فى هذا ( الهَرْكْ )
!!..وآسفة على هذا اللفظ ( الشبابى ) ..لكن الرواية بتاعتك انهركت فعلا !!
. فرد زيدان – الذى يحتفظ بهدوء يُحْسَد عليه حقا – اسمحيلى بقى ..احكيلك
قصة …بعد فوزى بجوايز كتير عن موسوعة الشامل ..دُعيت لالقاء ندوة فى
المانيا ..فى فرايبورج امام عشرات العلماء..وبعد رجوعى لمصر فوجئت
باستدعائى تانى يوم فى نيابة باب شرق فى اسكندرية !!
رُحت ..بصراحة لقيت الظابط بيستقبلنى كويس قوى ..افتح المحضر ياابنى ! . قلتله ..ايه دة ؟!! محضر ايه ؟!! ..
س – انت حضرتك قلت ان الرازى كان يعتقد بالقدماء الخمسة ؟!!!
ج – اولا ..فيه اتنين رازى …واحد عالم شهير فى الطب والكيمياء ..والثانى كان العالم الدينى صاحب التفسير .
س – ايوة ..يعنى حضرتك قلت كدة ولّا لأ ؟!!…انا قدّامى بلاغ من مجموعة دكاترة زمايل لحضرتك بيقولوا كدة !!!
ج – آه !…انا قلت كدة !…نعم ..الرازى كان يؤمن بالقدماء الخمسة !!!
وبعدين
…سبت الظابط ..واتصلت بدكتور سليم العوا – وحكيتله ..قاللى ..قول للظابط
..التكييف القانونى للتهمة ايه ؟!..التكييف القانونى ؟!! ايه الكلام دة
!..سألت الظابط ..جاوبنى : قضية أمن دولة !..قلتله انهى دولة ؟..الرازى دة
ايرانى اصلا !!
وما زالت القضية منظورة حتى الآن !!! . انا بقى اللى بعزّيكى فى وفاة العقل المصرى !!.
وبعد ذلك سأله أديب ناشىء جاحظ العينين – شكل المثقفين يعنى ! – عن
روايته ظل الانثى ..وعمقها ..و..مفهوم الانثى ..والتجريبية ..وكلام كبير
جدا . وكانت خلاصة اجابة زيدان عن الفرق بين ظل الافعى وعزازيله ..ان الاولى مشرط دقيق ..وعزازيل ساطور !
. ثم تحدث عن مشروعاته الروائية القادمة ..رواية النبطى ..عن فتح مصر .
وعن صالونه الثقافى الذى أغلقه بحكم انشغاله الرهيب بمنصبه فى مكتبة
الاسكندرية . وعن سؤال دكتورة فى الادب من عين شمس ..هل تجعل بنتها ذات
الاربعة عشر ربيعا ؟ فأجابها مداعبا ..كمان سنة ..لمّا تبقى 15 !!. وعن
التاريخ الذى يكتبه المنتصرون .
وفى النهاية ..لخّص وجهة نظره فى الضجة حول الرواية ..بأن الجهل مريح لذيذ ..والمعرفة مُتعبة !! .
انتهت الندوة ..وقد خرج معظم من فى القاعة وهم فى حالة :
غضب …وثورة ..واستفزاز ..وشعور كبير ب ( الصدمة ) !!!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : ندوات | أرسل الإدراج | دوّن الإدراج
7 تعليق على “يوسف زيدان ..وعزازيله (4)”
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تسمع فيروز ؟!
هنا
يونيو 2nd, 2009 at 2 يونيو 2009 3:52 م
يونيو 3rd, 2009 at 3 يونيو 2009 9:00 ص
صباح الخيرات
على كل ما حصل في الندوة يبقى حضورها ممتع
فلا يمكن أن يتفق الجميع مهما حصل
بصراحة أعجبتني ردود الدكتور جدا
كل الشكر لك على هذا الامتاع
تحياتي
يونيو 3rd, 2009 at 3 يونيو 2009 11:09 ص
يارب
يونيو 3rd, 2009 at 3 يونيو 2009 11:12 ص
تنور
يارب
يونيو 3rd, 2009 at 3 يونيو 2009 3:02 م
بخصوص تعليقك فى مدونة الدكتور علاء الاسوانى
بعد التجديدات التى اضافها مكتوب لمدوناته تغيرت بونتاط الكتابه منها ما استطعت اصلاحه وتحسنت خطها ومنها ما لم يستجيب لذلك لعيب اما من الموقع المنشور منه او لموقع مدونات مكتوب نفسها
وقد نوهت عن ذلك فى هذه المدونة التى اتشرف بإدارتها
تقبل تحياتى
يونيو 3rd, 2009 at 3 يونيو 2009 5:00 م
احسن مات فى موضوع الندوة
هو وصفك الرائع لما حدث فبها
من جدل حول الروايةالتى لم تنال
الاعجاب من كثير من زوار مدونتك
يونيو 6th, 2009 at 6 يونيو 2009 6:26 ص
عادل
احترم جدا كلماتك
الابداع هو انت
تحيتى
اكرم